W czasie wakacji czterdziestoosobowa grupa uczniów pod opieką nauczycielek szkoły podstawowej udała się na wycieczkę do wsi Szymbark, położonej w sercu Kaszubskiego Parku Krajobrazowego. Wyjazd był NAGRODĄ ufundowaną przez BURMISTRZA Skoków Tadeusza Kłosa dla najlepszych uczniów.

W szymbarskim lesie znajduje się niezwykłe Centrum Edukacji i Promocji Regionu. W towarzystwie przewodnika obejrzeliśmy m.in. najdłuższą deskę świata (46,53 m – rekord Guinnessa) i zasiedliśmy przy stole noblisty (35 długości, mieści 230 osób), by poznać pieśń „Kaszubskie nuty” w oparciu o tablicę z kaszubskim abecadłem. Następnie zwiedziliśmy oryginalny, przywieziony spod Irkucka Dom Sybiraka z repliką sowieckiego łagru oraz lokomotywę i wagony – rekonstrukcję „Stacji bez Powrotu” na bezkresnej Syberii. Zwiedzając unikalne w skali świata obiekty trafiliśmy na replikę Bunkra „Ptasia Wola” Tajnej Organizacji Wojskowej „Gryf Pomorski” z efektami świetlno-akustycznymi, dzięki którym przeżyliśmy „prawdziwy” nalot. Odwiedziliśmy kościółek św. Rafała (zwany Kaplicą Jedności Narodowej), oryginalną zagrodę pierwszych kaszubskich osadników w Kanadzie z 1858 r. i Dom Powstańca Polskiego przywieziony z Adampola znad Bosforu. Jedną z najbardziej charakterystycznych atrakcji był „Dom do góry nogami” będący alegorią współczesnego świata, w którym tradycja i system wartości zostały postawione na głowie, a także największy koncertujący fortepian świata (rekord Guinnessa 2010 r.). Instrument mierzy 1,92 metra wysokości, 6,07 metra długości i 2,5 metra szerokości, a waży 1820 kg. Przewodnicząca szkolnego samorządu – Alicja Fliszkiewicz dała próbkę gry na tym wielkim instrumencie, sprawdzając, czy kolos jest sprawny. By dosięgnąć klawiszy, musiała wejść po schodach.

Przy okazji konsumowania obiadu w sali biesiadnej, podziwialiśmy wyeksponowane na ścianie różnego rodzaju narzędzia ciesielskie, kołodziejskie, rolnicze, furmańskie, medyczne i gospodarstwa domowego z okresu XVIII wieku. Po obfitym i smacznym obiedzie, podczas spaceru leśną ścieżką, trafiliśmy do świata bajek, gdzie można było posłuchać wydobywających się z drewnianych domków opowiastek, takich jak: Jaś i Małgosia, Czerwony Kapturek, Kot w butach, Pinokio, Królewna Śnieżka, Kopciuszek, Śpiąca Królewna, Stoliczku nakryj się, Żabi Król. W domkach, które posiadały multimedialną oprawę, poruszały się bajkowe postacie. Te kaszubskie atrakcje spowodowały, że na parę chwil przenieśliśmy się do krainy wyobraźni, a potem… popędziliśmy do parku linowego.

Pragniemy podziękować Panu Burmistrzowi i wszystkim tym, którzy przyczynili się do tego wyjazdu, zapewniając jednocześnie, że ta wakacyjna nagroda pozostanie nie tylko miłym wspomnieniem, ale i zachętą do pracy w nowym roku szkolnym.