PROJEKT MOONKAM

“Congratulations on completing the MoonKAM mission! We have so many great images of the Moon. On the behalf of NASA, GRAIL, JPL, Lockheed Martin, MoonKAM, and Sally Ride Science, thank you for your participation!”

To oznacza, że zakończył się pierwszy etap projektu edukacyjnego MoonKAM Grail. Uczniowie koła astronomicznego działającego w naszym gimnazjum wykonali 170 zdjęć powierzchni Księżyca. Sfotografowali wiele ciekawych obszarów, także tych znajdujących się po jego ciemnej (niewidocznej) stronie. Powstały unikatowe zdjęcia księżycowych mórz, gór i licznych kraterów, m.in. Krateru Kopernika, Keplera, Archimedesa i Tycho.

Miło nam zakomunikować, że zdjęcie naszego autorstwa znalazło się w trzydziestce najciekawszych zdjęć spośród osiemdziesięciu tysięcy, jakie wykonano podczas tej misji!

Uczestnictwo w projekcie było dla wszystkich nowym doświadczeniem i okazją do poszerzenia wiedzy o Księżycu i Układzie Słonecznym. Uczniowie oprócz zdjęć wykonali gry edukacyjne, prezentacje multimedialne, plakaty i mapy Księżyca. Zdobytą wiedzę i efekty swojej pracy zaprezentowali podczas zorganizowanej w czerwcu „Nocy z astronomią”. Już niebawem wezmą udział w kolejnej misji Graila – „Extend Mission”.

Album wszystkich naszych zdjęć znajduje się w galerii na stronie

http://images.moonkam.ucsd.edu/smoc/gimnazjut

Serdecznie dziękuję pani Renacie Królczyk za pomoc w realizacji księżycowego projektu.

IMG_0004 IMG_0017 IMG_0020 IMG_0026 IMG_0049

IMG_0052 Krater_Cassini Krater_Keplera Krater_Kopernika 

 


 

Noc z astronomią

Jak powstały księżycowe kratery? Jakie są odległości w naszym Układzie Słonecznym? W jaki sposób odnaleźć na niebie Gwiazdę Polarną?

Odpowiedzi na te i inne pytania można było uzyskać podczas „Nocy z astronomią”, która odbyła się z 1 na 2 czerwca w skockim gimnazjum. Uczestniczyło w niej 26 uczniów. Gimnazjaliści dowiedzieli się ciekawych informacji o projekcie MoonKAM Grail, obejrzeli prezentacje multimedialne i prace członków koła astronomicznego, które wykonane zostały w ramach księżycowego projektu. Ponadto poznali sposoby mierzenia odległości na niebie oraz zasady korzystania ze Stellarium – programu pełniącego rolę domowego planetarium, od którego każdy początkujący powinien rozpocząć przygodę z astronomią. W oczekiwaniu na rozgwieżdżone niebo uczniowie wykonali dwa doświadczenia. Młodzież z zaciekawieniem przyglądała się doświadczeniu obrazującemu odległości planet w naszym układzie. Zakładając bowiem, że odległość między Księżycem i Ziemią wynosi 10 cm (w rzeczywistości ok. 384 000km), odległość między Słońcem a Ziemią wynosi już 40m, a Neptuna aż 1,2km – co z wiadomej przyczyny nie dało się uwiecznić na zdjęciach.

Podczas astronomicznej nocy nie mogło zabraknąć konkursów. W konkursie wiedzy astronomicznej Dominik Dereżyński zajął I m-ce.

Chociaż pogoda lubi płatać figle, to jednak udało się „złapać” trochę nocnego nieba. Młodzi miłośnicy astronomii przeprowadzili obserwacje Księżyca i Saturna.

A później? No cóż, zmęczeni i senni, ale jeszcze w komplecie, rozwiązywali kalambury. Oj, działo się działo! Zabawa była świetna. U bardziej wytrwałych zmęczenie odeszło w zapomnienie i tym oto sposobem powitali nowy ranek.

Po tak krótkiej nocy, biorąc pod uwagę długość snu, uczniowie opuścili szkolę w świetnym humorze, co jest dowodem na to, że ta noc była udana.

Dziękuję pani Małgorzacie Adrych i pani Magdalenie Samol za pomoc w organizacji.

Noc_z_astronomia_1 Noc_z_astronomia_2 Noc_z_astronomia_3 Noc_z_astronomia_4 Noc_z_astronomia_5

Noc_z_astronomia_6 Noc_z_astronomia_7 Noc_z_astronomia_8 Noc_z_astronomia_9 Noc_z_astronomia_10

Noc_z_astronomia_11 Noc_z_astronomia_12 Noc_z_astronomia_13 Noc_z_astronomia_14 Noc_z_astronomia_15 Noc_z_astronomia_16