image_print

Dzień Pluszowego Misia

Czy wyobrażacie sobie świat bez misia- przytulanki? Na to pytanie odpowiedzieli sobie uczniowie klasy „0” obchodząc uroczyście w naszej szkole Dzień Pluszowego Misia.

Z okazji tego święta rodzice wraz z dziećmi przygotowali piękne misie wykonane z różnych materiałów, które można było podziwiać na szkolnej wystawie.

Dnia 25 listopada 2011 r. dominującym kolorem ubrań dzieci był kolor brązowy. Uczniowie wraz z przyniesionymi maskotkami uczestniczyły w zabawach na cześć misia. Wraz z zaproszonymi gośćmi (IV-VI E z wychowawcą) dzieci obejrzały prezentację multimedialną, uczestniczyły w spotkaniu z panem pszczelarzem (p. Michałem Bochyńskim), który w ciekawy sposób opowiedział o pszczołach i produkcji miodu. Dzieci mogły skosztować pysznego miodu. Niespodzianką okazał się tort urodzinowy otrzymany od Kubusia Puchatka.

Ten dzień na długo pozostanie w naszej pamięci i z pewnością będziemy pamiętać o naszych misiach – przyjacielach.

Marzena Warzbińska


 

Piłkarze nożni na podium w Mistrzostwach Powiatu

W dniu 21 listopada 2011 r. w hali sportowej wągrowieckiego OSiR odbył się finał Mistrzostw Powiatu w Halowej Piłce Nożnej chłopców, w którym wystąpili zawodnicy reprezentujący sześć szkół tj.: Szkołę Podstawową im. Adama Mickiewicza w Skokach, SP Damasławek, SP Sienno, SP 4 Wągrowiec, SP 3 Wągrowiec oraz SP 2 Wągrowiec. Po uprzednich udanych dla nas eliminacjach, do których zgłoszono łącznie 14 drużyn, chłopcy reprezentujący naszą szkołę ponownie zaprezentowali się z bardzo dobrej strony. Choć wywalczone trzecie miejsce jest powtórzeniem zeszłorocznego sukcesu, to nasza drużyna wróciła z Wągrowca z mieszanymi uczuciami, ponieważ przy odrobinie szczęścia i większej skuteczności mogliśmy zwyciężyć.

Reprezentacja szkoły: Kubiński Jakub, Tyll Mateusz, Sommerfeld Adrian, Belter Bartosz, Markiewicz Tomasz, Jankowski Patryk, Grabiszewski Michał, Zamecki Adrian, Futro Szymon.

Drużynę przygotował Janusz Bojarski.


 

Szach – Mat

W piątek 18 listopada 2011 r. odbyły się Powiatowe Mistrzostwa Szachowe dla Szkół Podstawowych w Wapnie. W turnieju rywalizowało 24 zawodników w różnym wieku. Cieszy udział młodych zawodników, którzy swoje jeszcze nie najwyższe umiejętności nadrabiali ambicją i zaangażowaniem. Po raz pierwszy w zawodach na szczeblu powiatowym wystartowali: Adam Frąckowiak, Małgorzata Surdyk, Mateusz Kamiński, Bartosz Sierzchuła. Zawodnicy, którzy już od kilku lat reprezentują naszą szkołę to Mateusz Tyll, Sebastian Mazurek oraz Aleksandra Tyll.

Zawodnicy, pod czujnym okiem sędziego, rozegrali siedem partii szachowych. Obserwowaliśmy wiele zaciętych pojedynków. O wyniku końcowym zdecydowało doświadczenie. Bezkonkurencyjny okazał się uczeń naszej szkoły – Mateusz Tyll, który nie dał szans pozostałym zawodnikom, wygrywając wszystkie partie. Zdobył zaszczytny tytuł Mistrza Powiatu Wągrowieckiego w Szachach Indywidualnych. Otrzymał złoty medal, pamiątkowy dyplom oraz nominację do rozgrywek wojewódzkich.


 

Niecodzienna wystawa o Hymnie

Wraz z chwilą odzyskania niepodległości pojawiła się potrzeba ukonstytuowania symboli odrodzonego państwa: godła, flagi i hymnu. Debaty sejmowe miały rozstrzygnąć, którą z pieśni wybrać. Proponowano „Marsz Pierwszej Brygady”, „Boże, coś Polskę”, „Rotę”, „Gaude Mater Polonia”, „Bogurodzicę”, „Warszawiankę”, „Chorał” i parę innych. Po wielu sporach, próbach oraz analizach decyzja zapadła dopiero po przewrocie majowym 1926 roku, formalnie wskazano na „Mazurek Dąbrowskiego”. Te informacje zaczerpnięte z okolicznościowego wydawnictwa „Pieśń nieśmiertelna” posłużyły do zajęć, które klasy trzecie odbyły ze swoimi wychowawcami. Na terenie wystawy udostępniono szereg rycin, tekstów i wiadomości. Umowna wędrówka przez dzieje była też dosłowna. Klasy poznawały następstwo faktów, ich związki i okoliczności. Możliwe do odtworzenia role posłów rekomendujących pieśni, wybór motywacji czy stronnictwa sprzyjały zaangażowaniu zwiedzających. Oś liczbowa jako oś czasu doprowadziła uczniów do współczesności z nieuniknioną refleksją „co dalej…”

Justyna Markiewicz


 

Zmagania konkursowe

Uczniowie naszej szkoły przystąpili w tym roku szkolnym do zmagań konkursowych w wielu dziedzinach. Zadania konkursowe etapów szkolnych rozwiązali i zakwalifikowali się do etapów rejonowych następujący uczniowie: Karol Malec, Dariusz Dziel, Michał Kerntopf, Adam Pilaczyński i Błażej Zienkowicz w Konkursie Przyrodniczym dla Uczniów Gimnazjów i Szkół Podstawowych PTOP „Salamandra” pod hasłem „Kręgowce Polski zagrożone wyginięciem”; Krzysztof Pol, Mateusz Tyll i Jonasz Żak w Konkursie Przyrodniczym; Krzysztof Pol w Konkursie Humanistycznym i Tomasz Markiewicz w Konkursie Matematycznym. Mikołaj Muszyński, Karol Malec i Jonasz Żak zakwalifikowali się do etapu wojewódzkiego Konkursu Wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim.


 

Dzień Patrona

Rocznicę śmierci Adama Mickiewicza obchodzimy co roku w sposób szczególny, aby uświadomić społeczności szkolnej jak niezwykła i wyjątkowa postać jest patronem naszej szkoły. Twórczość wieszcza narodowego, trudna do interpretacji dla dzieci w tym wieku, musi być zaprezentowana w atrakcyjnej formie.

28 listopada uczniów starszych klas osobiście odwiedził sam Adam Mickiewicz, któremu towarzyszyły osoby doskonale znane z jego życiorysu. Każda z nich w stroju z epoki przedstawiła się i w kilku zdaniach opowiedziała o sobie. Na zakończenie niespodziewanej wizyty diabeł czmychnął przed panią Twardowską.

Najmłodsi zapoznawali się z utworami Adama Mickiewicza i wykonywali ilustracje i komiks. Wystawa szkolna w kąciku patrona stanowiła uzupełnienie i podsumowanie przedsięwzięcia.


mitologiaTurniej mitologiczny

Uczniowie klas piątych po zapoznaniu się z mitami 5 grudnia sprawdzili swoją wiedzę

w niekonwencjonalny sposób, biorąc udział w turnieju mitologicznym zorganizowanym przez Barbarę Surdyk i Wioletę Grzegorzewską. Sala zamieniła się na czas turnieju w Olimp zaludniony bogami i boginiami greckimi, nad którymi pieczę sprawował gromowładny Zeus.

Konkurencje turniejowe zostały tak pomyślane, aby uczniowie mogliwykazać się wszechstronną wiedzą, a także ujawnić swoje umiejętności talenty artystyczne i organizacyjne. Nad całością czuwała komisja skrupulatnie przyznająca punkty. Okazało się, że bezkonkurencyjnymi znawcami mitologii są uczniowie klasy Vc, którzy tego dnia czuli się niczym herosi wykradający olimpijskie tajemnice.

 


 

„W drodze na Olimp”

24 listopada klasy piąte udały się do MDK w Wągrowcu na przedstawienie pt. ”W drodze na Olimp”. Spektakl oparty na mitach, legendach i wierzeniach starożytnych Greków w sposób dowcipny i pouczający opowiadał o życiu, niezwykłych czynach licznych bogów i bogiń. Scenografia, kostiumy, rekwizyty, ale przede wszystkim czynny udział widzów, pozwoliły łatwiej przyswoić tę pasjonującą lekturę .

Na deskach szkolnego teatru

Ludzie, załatwiając ostatnie sprawunki, przemykali ulicami w radosnych nastrojach (…).

Pod jednym z domów stała samotna, mała dziewczynka, która miała na sobie tylko cienką sukienkę. Wszyscy mijali dziecko, nie zwracając na nie zupełnie uwagi, chociaż było głodne, sine z zimna i potwornie smutne.

Teatr ma potężne możliwości oddziaływania, dlatego uczniowie realizujący Program Profilaktyczny, przygotowali dla swoich kolegów i koleżanek wspaniałe przedstawienia teatralne, które na forum szkoły zaprezentowali 8 grudnia 2011 r.

Teatr_profilaktyczny_-_Dziewczynka_z_zapakamiPierwsze z nich „Dziewczynka z zapałkami” ukazał problem biedy i znieczulicy. Historia o biednej dziewczynce, próbującej w mroźną grudniową noc sprzedawać zabieganym przechodniom zapałki, to wspaniała okazja, by pokazać, że dziś może być inaczej, wystarczy rozejrzeć się wokół i pomóc potrzebującym. Prawdopodobnie nie ma już dziewczynek sprzedających zapałki, ale nie brakuje ludzi potrzebujących pomocy. Jedni potrafią o nią prosić, inni nie. Aktorzy w przedstawieniu opowiedzieli o okrutnym świecie i wzbudzili współczucie dla głównej bohaterki. Gra aktorska uzupełniona sugestywną, wzruszającą muzyką spowodowała, że serduszka szkolnej widowni ogrzewały miejsca, w których pojawiała się mała dziewczynka. Dzięki teatrowi uczniowie uczyli się empatii i współczucia dla potrzebujących. Główną rolę odegrała uczennica klasy 4c – Martyna Frąckowiak, a nad całością czuwały Alicja Kramer i Renata Stróżewska.

Drugie przedstawienie, choć dotyczyło spraw ważnych, było w nieco lżejszym tonie. Bohaterowie znanych bajek (kot, co palił fajkę, Czerwony Kapturek, Królewna Śnieżka i inni) przestrzegali przed pułapkami czyhającymi na dzieci i podpowiadali, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. Aktorzy we wspaniałych przebraniach propagowali hasło: DZIĘKUJĘ, NIE PRZYJMUJĘ OD NIEZNAJOMYCH. Całość dopełniona prezentacją multimedialną przypadła do gustu szkolnej społeczności. Przedstawienie wyreżyserowały Paulina Marszewska i Beata Babrakowska.

Obydwa teatry kilka dni wcześniej reprezentowały szkołę w IV Gminnym Przeglądzie Spektakli Profilaktycznych w sali widowiskowej Biblioteki Publicznej w Skokach.


 

O Czesławie Miłoszu

O poecie, który wyjawił do tego byłem wezwany: /Do pochwalania rzeczy, dlatego że są rozmawiała cała szkoła. Żywo, konfrontacyjnie, refleksyjnie. Patrzenia na poezję i przez poezję uczyła rówieśników klasa IIIa 9 grudnia na wystawie monograficznej zamykającej Rok Miłosza. Skomplikowany życiorys, zawiłe, często gorzkie przemyślenia i niezwykłe próby przejścia na jasną stronę życia oraz myślenia o nim stanowiły ofertę poznawczą. W asyście ilustracji, tekstów, wydawnictw, tudzież samego przebranego poety odbywały się kolejne wędrówki kulturalne uczniów. Ich przykład przekonał do zajmowania się literaturą, a w przyszłości – szukania przyjaznych tekstów.

Justyna Markiewicz


 

Owoce w szkole

Powszechnie wiadomo, że nawyki żywieniowe naszego społeczeństwa pozostawiają wiele do życzenia. Nieodpowiednia dieta, nieregularność spożywania posiłków i ich nieprzemyślany dobór wynikają ze złego stylu życia i tempa pracy. Należy jednak sobie uświadomić, że są to często bezpodstawne wymówki, wynikające z kontynuowania negatywnych wzorców, niekonsekwencji, a często przyzwyczajeń. Problem wydaje się istotny z tego względu, że utrwalone działania i stereotypy przekazujemy dzieciom i młodzieży. Aby ustrzec młode pokolenie przed błędami w zakresie odżywiania i stylu życia, konieczne jest uświadamianie i podjęcie szeroko zakrojonych działań edukacyjnych.

Nasza szkoła chętnie wspiera rodziców także w tym zakresie, dlatego skorzystano z programu Rady Ministrów „Owoce w szkole”, którym objęci zostali uczniowie klas I-III. Polega na dostarczaniu świeżych owoców i warzyw. Przyświeca mu cel trwalej zmiany nawyków żywieniowych poprzez zastępowanie niezdrowych, słodkich i wysokokalorycznych przekąsek, świeżymi warzywami i owocami. Ich jednorazowe porcje, estetycznie zapakowane są gotowe do bezpośredniego spożycia w warunkach przerwy lekcyjnej. Dzieci otrzymują wystarczająco rozwinięte, zdrowe, dojrzałe owoce i warzywa, które nie zawierają dodatków tłuszczu, soli, cukru i substancji słodzących. W naszej szkole za zgodą rodziców z oferty programu korzysta 221 dzieci, które oprócz zjadania smacznej i zdrowej przekąski, w konsekwencji odczują skutki edukacyjne akcji, a w przyszłości wymierne korzyści, jak ograniczenie występowania nadwagi i innych chorób cywilizacyjnych spowodowanych stosowaniem nieodpowiedniej diety.

Realizacja założeń programu przewiduje także cykl lekcji poświęconych tej tematyce, podczas których uczniowie poznają zasady racjonalnego odżywiania się, sposoby przygotowywania zdrowych posiłków, wpływ diety bogatej w warzywa i owoce na funkcjonowanie i rozwój człowieka. Zajęcia te przeprowadzane w różnorodnej i ciekawej formie pozwalają na wymianę doświadczeń dzieci, wskazywanie błędów, poszukiwanie właściwych rozwiązań, a także sprzyjają inicjowaniu działań z zakresu zdrowego stylu życia.

Udział w programie nie może być jednorazowym przedsięwzięciem. Kontynuowanie jego założeń i codzienne przestrzeganie poznanych zasad zdrowego żywienia musi stać się nawykiem.