DOPALACZE KRADNĄ ŻYCIE.

Śmierć po dopalaczach w Łodzi, nie żyje 10 osób. Dopalacz zabije cię szybciej, niż się spodziewasz. Rozciął się nożyczkami, szukał „wiewiórki”. Tak zabijają dopalacze. Dopalacze coraz groźniejsze. „Nowe” narkotyki zabijają! Dopalacze wciąż zabijają! Kupują dopalacze, biorą i umierają. Takie nagłówki w czasopismach i na strobnach internetowych pojawiały się w ostatnich tygodniach. Mimo to nadal cztatmy (…) stwierdzono dziewięć przypadków śmierci po dopalaczach. Być może dilerzy mieszają skład, aby pozbyć się zapasów przed zmianą prawa. Rodzice zwracają się o pomoc dla swojego dziecka zazwyczaj późno, a czasami poprzedzone jest to kilkoma rozmowami w moim gabinecie, ale pamiętajcie, kiedy mówimy o narkotykach czy dopalaczach, nigdy nie jest zbyt późno, a wstyd w tym wypadku nie może górować nad rozsądkiem.

02 kwietna 2019r. w całym kraju rozpoczęła się kampania „Narkotyki i dopalacze zabijają”. W hali widowiskowej przy Szkole Podstawowej w Skokach miała miejsce inauguracja tej kampanii o charakterze edukacyjno-profilaktycznym. Główny Inspektor Sanitarny i Komenda Główna Policji apelują do osób, które mogą mieć kontakt z dopalaczami, aby pamiętały, że jest to trucizna i każde jej zażycie wiąże się z poważnym ryzykiem dla zdrowia, a nawet życia. Przedstawiciele Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Wągrowcu oraz Komendy Powiatowej Policji przybliżyli ten jakże wciąż aktualny temat skockiej społeczności szkolnej. W spotkaniu brała udział także Pani Komendant Powiatowej Policji w Wągrowcu, insp. Magdalena Sławińska.

Z danych posiadanych przez Główny Inspektorat Sanitarny wynika, że w Polsce znów wzrasta liczba przypadków zatruć z powodu śmiertelnie niebezpiecznych syntetycznych opioidów i innych narkotyków syntetycznych nowej generacji, tak zwanych dopalaczy.

Dlatego też warto przypomnieć, na co powinno się zwrócić uwagę, co powinno zaniepokoić rodzica/opiekuna: wygląd oczu (zaczerwienione spojówki lub brzegi powiek, łzawienie, opadnięcie powieki, nadmierne rozszerzenie lub zwężenie źrenic, powolna reakcja źrenic na światło, oczopląs przy wpatrywaniu się w stały punkt), złe samopoczucie, brak chęci do życia, depresja, stany euforyczne, gadatliwość a następnie otępienie i apatia zmiana nawyków żywieniowych brak apetytu lub objadanie się, kłopoty w szkole, wagary, pogorszenie ocen, próby wyłudzania lub podbieranie pieniędzy na nieokreślone wydatki, nieuzasadnione ataki złości, agresji, wychodzenie z domu na krótko, poprzedzone dzwonkiem domofonu lub telefonem od nieznanej osoby, wprowadzenie do słownictwa nowych zwrotów, często niezrozumiałych dla dorosłych, tzw. slangu narkotykowego, pojawienie się w domu nowych akcesoriów, typu lufki, sreberka, małe woreczki z zamknięciem strunowym, tzw. dilerki, itp. zmiana zapachu ciała.

Dopalacze to poważne zagrożenie nie tylko dla zdrowia, ale i życia. Są to substancje działające na ośrodkowy układ nerwowy, wpływające negatywnie na pracę mózgu. Mają postać tabletek, proszków, mieszanin ziół, suszu, kadzidełek, czy naklejek tzw. „tatuaży”. Sprzedawane są w sklepach lub przez Internet pod nazwą artykułów kolekcjonerskich, często z umieszczonym komunikatem „Produkt nie do spożycia”. Niebezpieczeństwo ich zażywania wynika z faktu, że ich skład chemiczny nie jest znany, może podlegać wahaniom i modyfikacjom. Nigdy nie wiadomo, jak po ich zażyciu zareaguje konkretny organizm. Dbając o bezpieczeństwo bliskich i przyjaciół, nie pozwólmy im przyjmować substancji, których pochodzenia i składu nie znają.

Pamiętajmy: Nie warto ryzykować własnego zdrowia i życia – nawet najmniejsza dawka dopalacza może okazać się śmiertelna! Ten który je sprzedaje handluje twoim życiem.

pedagog szkolny Krzysztof Ołdziejewski

1 KOMENTARZ

Comments are closed.